Saturday, March 12, 2011

sharing is caringkan, hee

greetings you all's, :)

hee, tadi dok on9 kat fb, then tibe tibe nampak artikel pasal s0mething yang agaklah menarik untuk saye, and saye na share kat cini, sebab owang kampong saye kate, SHARING IS CARING !! heee, kan, kan, kan.

okela straight to the titik, tajuk artikel tu pasal pemakaian cincin, mengikut skema Islam, :)
aku tahu ramai yang da tau, dan ade ramai yang ta tao kan, huhu
aku bukan maen tembak je cakap ramai yang ta tao, coz ramai je owang yang bedekatan, yang dikenali mahupon aku ta kenal langsung yang maen taram je pakai cincin, huhu
ala, tapi ramai je yang tau, tapi still buad bodo je kan, huhu no offence, sape makan cili dy yang rase pedasnye kan, :P
orite, tanpe membuang mase izinkan saye mengsharekan ape yang na disharekan, haha rase macam na buad karangan plak dah, tapi in rojak-ing bahase, huhu

please read dis dengan hati terbuka, minda yang terbuka, ape lah lagik na terbukak, jangan bukak baju suda, oppsss, haha, tercencored suda. hee

Pemakaian Cincin Mengikut Skema Islam 

“Nasihat Nabi Muhammad S.A.W kepada Saidina Ali sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad S.A.W berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin, pakailah di jari:
* jari manis
*jari kelinking (anak jari)

dan janganlah memakai pada :
*jari tengah
* jari telunjuk

Nabi Muhammad SAW melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka dizaman Nabi Lut a.s.
Perhatian: Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki ataupun perempuan. Muslimin dan Muslimat, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat kecelakaan dari Allah dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi S.A.W maka dapatlah kita akan pahala.
Adapun tentang jari mana yang hendak didahulukan ketika memotong kuku, al-Imam Ibn Hajar al-’Asqalani (10/345) menyebut:
“Tidak thabit dalam tertib jari-jari ketika memotong kuku sesuatu hadithpun… Ibn Daqiq al-’Ied telah mengingkari bentuk (memotong kuku) yang telah disebut oleh al-Ghazali dan orang yang mengikutnya, dengan berkata: “Semua cara-cara itu tidak ada asalnya, dan untuk mengatakan ia suatu yang digalakkan, ianya suatu yang tidak ada dalilnya, ia merupakan suatu yang tercela di sisiku, sekiranya seseorang menggambarkan, cara memotong kuku dimulakan dengan jari telunjuk tangan kanan disebabkan kemuliaannya, maka jari-jari yang lain, dia tidak akan dapat menentukannya dengan cara itu. Ya! memulakan dengan yang kanan samaada tangan ataupun kaki itu ada asalnya, kerana Nabi S.A.W. suka memulakan sesuatu dengan sebelah kanan.”


sesape nak share, na meng-copy and paste, silelah, kerana sesungguhnya
saye ta kesah pon, huhu


sharing is caring, kan, kan, kan


renung-renugkan dan selamat beramal. :D





No comments:

Post a Comment